Tuesday 15 November 2011

SURAH AN-NISA'

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

Kali ni,, qira nak berkongsi sedikit ilmu yg tidak berapa banyak.. same ade kte sedar atau pown tdk,, kte mesti tidak berkesempatan nk baca ayat al-quran dan mknenyer???.. terms0k la qira nyh,, jadi,, qira mengambil kesempatan untuk berkongsi ilmu tentang KETERANGAN SURAH AN-NISA’ AYAT 107-109.

MAKSUDNYA:-


Janganlah kamu membela orang yang khianat terhadap diri mereka sendiri. Sesungguhnya ALLAH tidak menyukai orang yang berkhianat lagi berdosa.(107)
Mereka menyembunyikan kesalahannya daripada manusia, tetapi mereka tidak dapat menyembunyikan daripada ALLAH, kerana DIA bersama mereka, sewaktu mereka merancang pada malam hari perkataan(perbuatan) yang tidak disukai ALLAH. Dan ALLAH Maha Mencakupi IlmuNYA tentang apa sahaja yang mereka kerjakan.(108)
Kamukah sekalian yang mempertahankan mereka dalam hal kehidupan di dunia ini? Maka siapakah yang akan mempertahankan mereka pada hari kiamat? Atau siapakah yang akan menjadi pelindung mereka dari seksaan ALLAH?(109)

KETERANGAN AYAT:-

 Janganlah kamu membela orang-orang yang khianat yang bahayanya kepada mereka sendiri. Khianat ialah lawan amanah,orang yang tidak menunaikan amanah dikatakan khianat. Pengkhianat itu banyak pada setiap masa dan tempat. Mereka melakukan khianat itu dengan bersembunyi dari mata mnusia kerana mereka hanya takut kepada hukuman di dunia. Tetapi mereka tidak dapat bersembunyi daripada ALLAH, kerana ALLAH melihat mereka meskipun dalam keadaan gelap dan berseorangan. Orang yang sebenarnya beriman kepada ALLAH, tidak akan berlaku khianat, meskipun tidak dilihat oleh mata manusia. Dia percaya jika terlepas dari hukuman dunia, dia tidak akan terlepas daripada hukuman ALLAH yang Maha Adil di akhirat kelak.
Jika kamu dapat membela orang-orang khianat di atas dunia ini, maka siapakah yang dapat membelanya pada hari Kiamat?..

Akhr kte:-
Harap2 korang yang baca dapat memahami setiap isi yang telah qira sampaikan ny..
Wassalam,, Ma’assalamah wailalliqo’… J




No comments:

Post a Comment