Tuesday, 29 May 2012

MUHASABAH DIRI

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...
ASSALAMUALAIKUM W.B.T...

Setiap manusia pasti ada perasaan kasih mengasihi. Sebagai seorang insan biasa, saya masih belum kuat untuk melawan nafsu dan melawan hasutan syaitan yang tak henti-henti. Saya mempunyai perasaan mengasihi orang bukan muhrim, saya pasti semua orang pasti ada perasaan ini. Cuma anda diberikan pilihan samada ingin mengawalnya ataupun mengikut hawa nafsu untuk melafazkannya. Tetapi, sebaiknya lebih baik anda mendiamkan sahaja. Tidak perlu menunjukkan yang anda benar-benar mencintainya. Cubalah kawal nafsu. Banyakkan istighfar. Dekatkanlah hati anda dengan Yang Maha Esa. Saya tahu memang susah untuk mengawalnya, tetapi sekurang-kurangnya cuba. Kerana perasaan ini selalunya akan menjauhkan kita daripada mendekati yang Maha Esa. Jika anda benar-benar mencintai atau meminatinya, cukuplah sekadar mendoakan yang terbaik untuknya.
 Percayalah kepada firman Allah `Perempuan yang keji untuk laki2 yang keji, dan laki2 yg keji untuk perempuan2 yang keji, sedangkan perempuan yg baik untuk laki2 yang baik, dan laki2 yang baik untuk perempuan yg baik pula. Mereka itu bersih dari apa yang dituduh orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezki yang mulia(syurga).' Surah an-Nur 24:26. JAdi, tidak perlulah mencarinya, ketika masih belajar dan sebagai seorang anak. Utamakan tanggungjawab yang utama, iaitu menjadi hambaNya yang buat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang,anak yang soleh dan solehah sebagai seorang anak  serta belajar bersungguh-sungguh sebagai seorang pelajar.
  Wahai remaja dan teman-teman fahamilah firman ALLAH, surah Al-Isra'a 17:32, yang bermaksud `Dan janganlah kamu mendekati zina kerana sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan jalan yang jahat (membawa kerosakan)'.
  Wahai remaja yang bergelar muslimah, `Dunia adalh perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah' (Riwayat Hadis Bukhari Muslim). Berdasarkan hadis tersebut, sama-samalah kita memperbaiki diri untuk menjadi wanita solehah. Sama-sama berubah ke arah yang lebih baik.
    Akhir sekali, diharapkan sesiapa yang membacanya dapat bermuhasabah dan direnungkan.. Begitu juga dengan diri saya yang mempunyai kelemahan. InsyaAllah, sama-sama kita berubah sedikit demi sedikit.
`Jadikan hari ini lebih baik daripada hari semalam, celakalah bagi kamu yang hari ini lebih teruk daripada hari semalam'.

   Wallahu`alam. Maaf jika mempunyai sebarang keterlanjuran kata.




No comments:

Post a Comment