ASSALAMUALAIKUM W.B.T ...
Sebagaimana pentingnya rukun Wuquf di Arafah bagi para
hujjaj di kemuncak ibadah haji, maka begitulah pentingnya An Nadam di dalam
sebuah taubat. Tanpa wuquf tiadalah haji seperti ungkapan hadis nabi saw: “Haji
itu Arafah”. Begitulah juga sifirnya. An Nadam itu ertinya Penyesalan. Ia
merupakan rukun terpenting di dalam taubat. Tanpa An Nadam tiadalah At taubah.
Sabda Nabi saw: “ Penyesalan itu adalah taubat”. (Riwayat Al
Hakim dan Ibnu Majah - sanad
sahih)Kenapa kita perlu sangat mewar-warkan soal penyesalan ini? Jawapannya
kerana ia memang sangat perlu.
> Ia menjadi modal utama bagi setiap hamba untuk melengkapkan
kesempurnaan sesebuah taubat yang akan dipersembahkan kepada Allah Tabaraka wa
Ta’ala.
Imam Al Qusyairi rahimahullahu Ta’ala menukilkan dari
sebahagian ulama satu kenyataan yang berbunyi: “penyesalan sudah memadai untuk
terlaksananya taubat”. Apa tidaknya. Dari penyesalan yang bersungguh-sungguhlah
nanti akan menumbuhkan buah ‘keazaman’ dan ‘peninggalan’, iaitu dua rukun lain
yang bakal menyusul sesudahnya.
Amat mustahil sekali sekiranya seseorang yang sudah
‘benar-benar menyesal’, berazam tetap mahu melakukan semula perkara yang sudah
disesalinya itu.
> Penyesalan adalah
perasaan atau pun emosi batiniah (rohaniah) seseorang yang menggambarkan
kekecewaan lantaran keterlanjurannya melakukan dosa sama ada terhadap
Allah(Penciptanya), atau makhluk-Nya atau pun terhadap dirinya sendiri.
Baca dan renungilah perjalanan taubat orang-orang yang soleh
dan bertaqwa kepada Allah swt. Apa yang mereka ungkapkan. “Kekecewaan itu
adalah umpama api yang membakar hati. Hati akan rasa tersalai setiap kali mengenangkan
dosa dan keterlanjuran diri serta balasan Allah yang bakal menanti”.
Kisah taubat tiga sahabat Nabi saw yang diabadikan dalam Al
Quran cukup mengharu dan meruntun hati kita. Pemaparan yang sungguh indah lagi
menarik.
Itulah kisah tiga sahabat yang tidak ikut serta bersama Nabi
saw dalam perperangan Tabuk (pertemuan pertama Rasulullah saw dengan
kuasa besar ketika itu iaitu Rom). Ketiga-tiga sahabat ini tidak datang menemui
Rasulullah saw untuk menyatakan keuzuran ‘palsu’ seperti yang dilakukan
sebahagian para munafiqin. Lalu rasulullah saw memerintahkan supaya mereka
dipulaukan hingga datang keputusan dari Allah swt. Penyesalan dan kekecewaan
mereka akhirnya mencapai tahap yang amat tinggi.
Al Quran menggambar kesengsaraan jiwa mereka itu seperti
berikut: “Dan, terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat)
mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu
luas dan jiwa mereka pula (terasa) sangat sempit serta mereka telah mengetahui
bahawa tidak ada tempat lain dari (seksaan) Allah, melainkan kepadaNya,
kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya.
Sesungguhnya Allah-lah yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang”. (At
Taubah ayat 118).
Ahli sufi terkenal, Zunnun Al Misri berkata: “Hakikat taubat
ialah kamu merasakan bumi yang luas ini menjadi sempit sehinggakan kamu terasa
tidak dapat berdiri”.
Begitulah gambaran penyesalan yang sepatutnya berlaku di
dalam taubat kita. Barulah dosa kita benar-benar akan terampun di sisi Allah
swt. Sesal dulu berpendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi.
Wallahualam...
No comments:
Post a Comment