Wednesday, 27 March 2013

Antara Manis dan Pahit

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...
ASSALAMUALAIKUM W.B.T...


Teman,

Usah kau takut untuk merasa kesedihan dan kepedihan.Usah kau takut untuk merasa susah dan hina.Percayalah teman,bahawa di sebalik kesedihan,kepedihan,kesusahan dan kehinaan, ada hikmah yang terkandung disebalik kesedihan,kepedihan,kesusahan dan kehinaan. Percayalah teman, selagi kau berserah kepada DIA yang sentiasa bersama mu, tanpa kau sedari,tanpa kau lihat DIA, namun kau akan dapat merasa kehadiran NYA apabila kau sentiasa memanggil DIA.

Teman,

Mana ada insan yang tidak suka kepada manisnya hidup. Mana ada insan yang tidak suka kepada keseronokan hidup. Kita dijadikan punya nafsu dan rasa. Namun teman,sedarkah kalian bahawa manisnya hidup,seronoknya hidup tanpa di uji..kemanisan dan keseronokan itu yang membawa kepada alpa nya kita kepada DIA.

Teman,

Mana ada insan yang suka kepada kesedihan, kepedihan dan kepahitan mengharungi hidup ini.Mana ada insan yg suka menjalani hidup ini berteman si airmata duka. Namun teman, sedarkah kalian bahawa kesedihan,kepedihan dan kepahitan itu ibarat ubat mujarab yg dpt mendekatkan kita dengan Pencipta kita andai kita kembali kepada fitrah kita.

Teman,

Sesungguhnya dunia ini hanya pinjaman dari DIA,andai ditarik apa yg dipinjamkan,maka sama-samalah kita redha,tenang dan sabar.Anggaplah kesedihan,kepedihan dan kepahitan di uji utk mgharungi hidup ini adalah kerana DIA mahu kita kembali kpd DIA.
Sedarkah wahai teman,bahawa ujian yang diberi kepada kita adalah pahit untuk dirasa tapi amat manis untuk dikenang agar menjadikan kita insan yang redha,tenang dan sabar. Menjadikan kita insan yang lebih tahu menghargai diri dan kehidupan.

Teman,

Usah dibuang kenangan pahit yg kita rasa kerana yang pahit itulah ubat yang amat mujarab agar kita lebih berhati-hati di masa mendatang.Kerana dari kepahitan itu lah ada kemanisan yang berpanjangan yang membuatkan kita lebih mengenal Pencipta kita,Nabi kita dan saudara seislam kita.

Teman,

Apa erti hidup ini tanpa di uji? Apa erti hidup ini tanpa kita mengenal DIA,tanpa kita mengenal perjuangan Nabi kita? Tanpa pengorbanan menegak agama kita?

Teman,

Usah lalai dibuai kemanisan,keseronokan kerana di sebalik manisnya,seronoknya terselit racun yg membuai kita hingga kita lalai dan alpa. Sedangkan kepahitan itu terselit manis berpanjangan....
Renung-renungkan wahai teman,ketawa yang berpanjangan itu membawa kita kepada
musibah,sedangkan tangisan berpanjangan itu membawa kita kepada keinsafan.

Wallahualam







No comments:

Post a Comment